Kalandozások a Baranyai-dombságban 2.rész
Ilyen az igazi Baranyai-dombság |
A Baranyai-dombságba bele lehet szerelmesedni! Apró sok titkú és nagy értékeket hordozó falvak tucatjai várják ott a felfedezőket. A Magyar turistában megjelent cikksorozatom 2. részében három gyöngyszemről írtam, ahol a Szigethalmi TE kisded kompániájával volt szerencsém járni, Ezek Erdősmárok, Székelyszabar és Kisnyárád.
Kánikula,
porfelhő és gólyafészek
Kalandozások a
Baranyai-dombságban (2.rész)
Július 20-án indultunk el 4 napos
kalandozásunkra a Baranyai-dombságba. A múltkori számban 21-e remek, élménydús
napjáról számoltam be. Bevallom rögtön a közepibe vágtam. Most a 20-i és a 22-i
nyögvenyelős napokról írok beszámolót. Ez a két nap keretbe foglalta a fényes
21-ét. 20-án három kis falut kerestünk fel. Mindhárom látványos egyedi
dolgokkal örvendeztetett meg, mégis a nap végére úgy éreztem magam, mint Rejtő
légionáriusai a Szahara homokját tapodva a „hűs” 40 fokban víz nélkül.
Valaha
3 náció faluja volt!
Az első falu egy zsákfalu
volt-Erdősmárok.1261-ben említik előszőr a települést Marok néven. Ekkor
tulajdonosa Chaba fia Máté volt.
Az érintőpontja a túramozgalomnak a falu Szent
Lukács tiszteletére szentelt temploma volt. Hát fura és sok furcsaságot
felvonultató templom az biztos. Az első „furi” dolog az volt, hogy a méretes
templom egy aprócska fatornyot hordozott.
Olyan volt, mintha Atlasz nem a
Földet, hanem egy üveggolyót egyensúlyozna a vállán. A templom frontján egy
fülke érdekes festményt óvott, benne a 4 evangélistát jellemző szimbólumokkal.
Ott volt Márk oroszlánja, János sasa, Máté angyalkája na és persze Lukács
bikája. Úgy látszik itt Lukács a nyerő. Az ő szárnyas jószága a falu címerét is
ékíti. A templom ajtaja egyelőre még zárva maradt, így szembe tűntek azok a
míves faragások, melyek szintén a 4 evangélistára utaltak. Nekem János
„madárkája” volt a nyerő.
Erdősmárok tornyocskás temploma |
Az ajtótól balra- ha szemben állunk- egy
emlékmű állt, melyben a falu lakói a világégések hőseire emlékeztek. Az emlékmű
igazi raritás, éjfekete fényesre csiszolt felülete 3 nyelven hirdeti az ősök áldozatát: horvátul, németül és
magyarul.
Jó negyedórája voltunk Erdősmárokban, mikor az első helyit megláttuk.
Kérdeztük: Hogy juthatunk be a templomba? A válasz jellemző a környék szívélyes
népére: Várjanak, mindjárt szólok a bácsinak, akinél a kulcs van. Jött is a
joviális atyafi, „a Kulcs Hordozója”. Szerencsénkre egy helyi „Andersen” volt.
Bejutottunk a templomba. Szegényes, de tiszta belsejében egyből szemet szúrt
egy sípok nélküli orgona. Rákérdeztem: Ez miért van? A helyi „mindentudó” már
mondta is: Egy jószívű vállalkozó vállalta, hogy felújíttatja a sípokat. A
sípokat és a vállalkozót elnyelte egy „fekete lyuk”. Mesélt még Erdősmárok
„lexikonja” a helyi horvátság lassú beolvadásáról, arról, hogy igaz, hogy
kevesebb mint 100-an vannak itt, de újabban egyre többen vesznek itt házat,
hogy hétvégeikre enyhelyük legyen. Pontosan tudta, mit, hol és miért. (Mint a
régi PIÉRT!) Felhívta a figyelmünket, hogy a halastavat okvetlenül nézzük meg!
3 náció harcolt egy célért |
Egy
tó, ami 3
Erdősmárok és Liptód között három tó található
igazán festői környezetben.
Ebből a legészakibb igazi horgászparadicsom.
Erdősmárokról a zöld négyzet jelzésen egy rövid korzózás az egész. Mikor
odaértünk a kapu zárva volt, a táblán pedig a felirat szünnapot jelzett. Mivel
elég sok embert láttam a tó környékén, „behatoltunk” -lesz, ami lesz. Kiderült
a gazda és kompániája jött össze egy „asszonymentes” délutánra. A tulaj
engedélyével aztán mi is közelről rácsodálkozhattunk a tóra.
Egy szép tó Erdősmárok határában |
Két dombhát közti völgyben csillogott a 4
ezüstös felület, melyet kettéosztott egy hosszú fahíd.
A tóból a verőfényben
halak ugráltak ki, hogy ők is részesüljenek a hétágra sütő fényéből. Kiderült,
hogy a parti horgászjegy-ami, ha jól emlékszem 800 forint volt- csak arra
jogosít fel, hogy áztasd a zsineget. A kifogott halért külön fizetni kell. Ha
valaki csak úgy lófrálni akar, az 400 forintot kostál. Az interneten a
következő mondatot találtam egy horgászoldalon: „Nehéz odatalálni, de ha valaki
odaér és horgászik, nem fog csalódni. 2-8 kilogrammos tükörpontyok vannak.”
Persze a ponty mellett még amurok, süllők és törpeharcsák is csak arra várnak
(erős túlzással), hogy kint legyenek a vízből.
Híd a kéklő tó felett |
Az
ősszel még Hercegszabarból tavaszra Szabar lesz
A következő falu, amit
útba ejtettünk Székelyszabar volt.1389-ben említik a források Székelyszabar
nevét. A török idején a falu elnéptelenedett. 1720 körül érkeztek ide német
telepesek. A XIX. század közepéig színnémet falu volt. 1930-ban még 1048 német
lakosra 32 magyar jutott. 1970-re már csaknem fele-fele volt az arány. Mára
alig 20% a német. A legfrissebb adatok szerint most csak 556-an lakják (Még így
is gigásznak számít a meglátogatott falvak között!).
Egy helyi történet szerint amikor a dobokaiak
megkérdezték, hogy a nyáron vagy ősszel a vásárba érkező szabariak honnan
jöttek, a választ úgy kicsapták, mint ultinál a hetest a végén-Hercegszabarról.
Tavasszal ez a válasz, mikor kiürült a konyha, Szabarrá egyszerűsödött.
Tényleg honnan ez a hercegi titulus? A falu
tulajdonosa a török kiűzése után Károly főherceg lett. A II. világháború után,
mikor a mások által elűzött felvidékiek és székelyek betelepedtek az általunk
elüldözött németek helyére, akkor lett a falu neve Székelyszabar. A falu
határában két nevezetes hely van. Az egyik helyen 1526-ban a pécsi diákok
vitézkedtek. A Vaskapunál Perty Frigyes XIX. századi tudós szerint: „Itt állott
1626-ban 200 pétri diák őrt a török ellen.” A másik helyen a már kivágott nagy
tölgyfa helyén évszázadokon át a helyi legények gyújtogattak. Miért? Mert a
falusiak hite szerint, amerre a hosszú rudakra erősített szalma vagy nádcsóva
megforgatva füstölt és világított, arra termékeny lett a határ. A rész végére
egy gonosz falucsúfolóból idézek. Fogadjunk, kitalálod kedves olvasó, melyik
faluban született: „Hol van Kékesd, Szenterzsébet, Lak és Geresd nem fekszik a
síkon, Szűrt egy völgybe űzték, Hímes egy moslékosvödör, Szabar a legszebb
város…”
Kereszt,
erdész- és vadászház egy csomagban
Székelyszabaron három az egyben játék van a
mozgalom füzete szerint. Az első érintési pont a székelyszabari autóspihenő. Ha
Hímesháza felől érkezünk az országúton a falut jelző tábla előtt jobb oldalon
egy keresztnél álljunk félre. Innen alig 50 méterre van egy kunyhó, asztal és
padok, ahol kellemesen elkvaterkázhatunk. Maga a kereszt csili-vili, 2001-ben
újította fel a Mecsekerdő Zrt. (Úgy látszik gondos gazdák. Sokfelé láttam a
kezük nyomát!)
Innen a sárga négyzeten kell elindulni, hogy a
szabari erdészházhoz jussunk. Mikor az út bal oldalán feltűnik egy loncsos,
lompos és bozontos focipálya, az út elágazik. A jobb oldali ágat kell követni.
A másik út a Banya-tanyához vezet (Elnézést van böcsületes, unalmas neve is, de
azt elfelejtettem!). Minket úgy megbabonázott a focipálya festői ziláltsága,
hogy némi plusz távot is abszolváltunk. (Esküszöm ezen a pályán a labdát nem
rúgják, keresik!). Végül a trópusi száraz meleg „áldásos” jelenléte mellett
elvonszolódtunk az erdészházig. Szépen karbantartott épület. A környéke kiváló
bográcsozásra.
Székelyszabar szépen felújított keresztje |
Innen kevesebb mint 4 kilométerre van a
Molnár-hegyi vadászház. Félúton Székelyszabar és Kisnyárád között. Csak a sárga
sávot kell követni rendületlenül! Közben, ha szerencsés vagy olyan csodákra
lelhetsz az aljnövényzetben, mint a bíboros kosbor, a tavaszi hérics, a
pirítógyökér, a szennyes infű, az epergyöngyike… Én a szemembe patakzó izzadság
miatt nem hogy a virágot, de az erdőt sem nagyon láttam… Végre felsárgállott a
vadászház.
Irány Kisnyárád, a nagy menetelés helyszíne, ahol elenyészett a lelkesedésem...
Kompániánk a Szabari-erdészháznál |
Kisnyárád
nagyon jó helyen van, az tuti.
Miért is tuti? A szomszédja Lánycsók alig 8
kilométerre van tőle. Először 1285-ben említi egy oklevél., amikor is IV. (Kun)
László odaadta egy bizonyos Leunard fiainak. Az oklevél Narag néven említi.
Azóta sokféle névalak maradt fenn. Személyes kedvencem a Kschnaarad változat. A
török időkben a legtöbb szomszédjához hasonlóan elnéptelenedett. A török
kiűzése után először délszlávok jöttek. Ők a források szerint hamar mentek
is. 1726 után Rajna-vidéki németek
telepedtek le a faluban. Azóta is maradt a német túlsúly.
A lakosság száma
1930-ban még 650 fő volt. Ez azóta 350 körülire apadt. Neve Nyárád valószínűleg
a nyárfa név származéka. (Talán nyárfával szegélyezett vízfolyást jelöl). A
falunak az igazi attrakciója jó messze a falu határában van. A Csoda-forrás és
a mellé épített kápolna.
Pincesor Kisnyárádon |
Fogfájósok
figyelem!
A temetőnél parkoltunk le. Már ahogy
kiléptünk, mellbevágott bennünket több mint 3 tucat kemény Celsius fok. Egy
masszív pincesort elmellőzve vonszoltuk magunkat felfelé egy domboldalon. Mikor
elértük a dombhátat, mint utolsó az egyelők közt, egy fura képoszlopra lettem
figyelmes. No, nem a képoszlop volt a fura. Szépen felújított remek kis
képoszlop volt. Azért volt számomra novum, mert Szent Apollónia nevével először
találkoztam kóborlásaim során. Hazaérve a net segítségével kiderítettem, hogy a
derék hölgy a fogorvosok, fogbetegek és fogfájósok védőszentje.
Hitünk szép bizonyítéka Kisnyárád közelében |
Ha február 9-én hozzá imádkozunk vagy
imádságos cédulát írunk neki, akkor seperc alatt elmúlik az iszonyatos kín az álkapcánkban.
(Én balga! Még hogy gyökérkezelés!!) Szegény Apollónia 249-ben halt
vértanúhalált. Mivel nem tagadta meg hitét, olyan durván bántalmazták, hogy az
összes foga kitört. Ezután máglyán akarták elégetni. A szent megelőzve őket
bevetette magát a lángok közé. Még Cervantes is ír a szentről: „Azt akarja
kegyelmed, hogy a Szent Apollónia imádságát mondjam el? Hiszen az akkor lenne a
helyén, ha uramnak a foga fájna, már pedig neki az agyvelejében fészkel a
nyavalya.”
A végére egy kis
versrészlet-fájdalomcsillapító helyett
„Nyavalyák szószóllója,
Foga fájók orvoslója
Oh Apollónia Szent Szűz,
kit Jesusért égetett láz
Nyerd-meg nékünk szolgáidnak,
Hogy fogaink ne fájjanak.”
A
Csoda-kút és a porfelhő
A Kisnyárádtól nyugatra lévő dombhátról mesés
panoráma tárul elénk. Ha nem is arany mezők és ezüst folyók, de a napraforgó
sárga tengere zúdul le a völgybe, a szomszédos domboldalon haragos zöld
erdőfolyam omlik le. Távolban hepék-hupák. Gyönyörködve botladozom le a
völgybe, ahol a kánikulához jó 5 centis porréteg is dukál. Végre elérjük a
Csoda-kutat. Mivel oda-vissza Kisnyárádig az út nincs 4 kilométer, vizet nem
hoztunk. Őszintén, a Csoda-kút esetemben csődöt mondott! Régóta működik itt a
Csoda-forrás. Meggyógyított szembeteget nem keveset. Kifolyása a hagyomány
szerint jól gyógyítja a darázscsípést és a villámcsapás miatti zavarokat is.1960-ra
kiapadt a forrás. 2014-ben a Mecsek Egyesület újra vizet fakasztott.
Régebben június 24-én Iván napján a búcsú
idején körmenetet tartottak itt. A forrás mellett áll a Keresztelő Szent János
kápolna. Valamikor a XVIII. század derekán egy gróf erre vadászott. Eltévedt
kocsijával, az ingoványba hajtott. Ekkor megfogadta, ha megmenekül, akkor
kápolnát emeltet a forrás mellé. Mivel a kápolna utódja ma is áll, könnyű
kitalálni, hogy happy end lett a vége. 1756-ban már állt itt egy fakápolna.
Kisnyárád lakói jó 70 évvel később építették a ma is álló kápolnát. A szépen
felújított, zömök kis kápolna mellett egy kereszt is látható.
A Keresztelő Szent János-kápolna, |
Kicsit pihegtünk a padoknál. Beszélgetés
közben csapatunkban vita támadt az idvezítő visszaútról. Nekem a „Brian élete”
és a judeai nép jutott eszembe erről. Csapatunk nagy része toronyiránt a
meredek domboldalon zihált vissza a kocsikhoz. Én -az örök renegát- a térkép
alapján egy hosszabb, de kevéssé kaptatós úton indultam el. Sajnos a választott
utat borító port a fakitermeléshez járó teherautók időnként felkavarták.
Ilyenkor eltűntem, mint ama szürke csacsi a ködben. Mondanom sem kell, nem én értem
előbb vissza Kisnyárádra…
Lombkorona,
gólyafészek és ökoközpont
Július 22-re a meteorológusok zöme
égszakadást, földindulást jósolt Baranya megye egész területére. Úgy
döntöttünk, hogy Magyarhertelend kellemes termálvizében „dagonyázva” múlatjuk
az időt. Mikor elértük a Mecsek előterét örömmel konstatáltuk, hogy alig
csurran-cseppen. Egyből „újraterveztünk”. Meglátogattuk a Hetvehely határában a
Sás-völgyben létrehozott tanösvényt. Itt hozták létre Dél-Dunántúl első fák
koronája között haladó sétányát nem messze az Erdő Házától. 2014-ben adták át
az 50 méter hosszú és 6 méter széles sztrádát a lombok közt.
A sétányon nemcsak
sétálni, hanem okulni is lehet. Megismerhetnénk a lombkorona élővilágát. Miért
a feltételes mód? Mikor odaértünk a sétány éppen zárva volt. Megszállták a
darazsak. Viszont jót szórakoztunk a közeli Odú és Fészek Tanodában. Itt ki lehet
próbálni, hogy milyen lehet egy gólyafészekben ácsorogni, fejjel lefelé lógni
egy denevérodúban.
„Az erdő a világ egyetlen olyan könyvtára, amely akkor is
tudáshoz juttat, ha csendben és nyitott szemmel jársz.” (Vadas László
erdőmérnök gondolatai).
Lombkorona tanösvény a Sás-völgyben |
Gólya, gólya, gilice |
Ami különösen tetszett, itt egy olyan
szálláshelyet láttunk az erdő közepibe, amely 100%-ig öko! Van itt
napkollektor, gyökérzónás szennyvíztisztító, komposzt WC. Jó volt látni, hogy
ilyen is van. Nagy nézelődésünk közepette egyre jobban nekikeseredett az ég.
Alig egy óra múlva a termálvízben lelkesen
beszélgettünk az előző nap élményzuhatagáról. Tudtam, hogy még egy igazi ász
vár ránk. A Baranyai-dombság ékköve, Máriakéménd még feltáratlan. Hogy milyen
értékekre leltem ott, arról majd egy későbbi számban írok. Addig is egy
jótanács: Veselkedjenek neki a Baranyai-dombságnak! Csudákat fognak ott látni!
Nád Béla a
Szigethalmi TE tiszteletbeli elnöke
Megjegyzések
Megjegyzés küldése