Díjak, de a legfőbb díj a TUDÁS

Sikerek, lehetőségek és veszélyek

 

Cogito ergo sum?

 Tőlem szokatlan módon ez alkalommal egyszerre szomorú és vidám dologról fogok értekezni. Vannak sikerek, vannak lehetőségek, de emellett sajnos a veszélyek is!

 A válasz sokak számára triviális. Digitális korunkban sokszor elsodor bennünket a híreknek árja. Ezek értelmezése alapvető földrajzi ismeretek nélkül lehetetlen. Olyan kardinális kérdések jobb megértéséhez segíthet minket a földrajztudomány mint az időjárás kedvezőtlen folyamatainak értelmezése, a tömeges migráció mozgatórugóinak analizálása.

 Olyan hétköznapi helyzetekben is segítségünkre van, mint egy nyaralás megtervezése, szűkebb és tágabb környezetünkben való tájékozódás elmélyíti a természeti szépségek és a haza szeretetét!

 Egy velős mondattal zárva ezt a részt: a földrajz kulcs a Világ megismeréséhez, megértéséhez. 

Városunk, iskolánk tehetségei közül pár-lehetne több is!

 

Csúszdán vagy földrajz

 A Rém rendes család című komédiasorozatban egy be nem tervezett gyermek miatt alkotott koalíciót az anyán kívül a család minden tagja. Úgy kezdték a „gyűlésüket”, hogy „csúszdán vagy baba”.

 Nos, mára 39 év tanítás után úgy érzem: csúszdán vagy földrajz. Vargha György, a Magyar Földrajzi Társaság oszlopos tagja még a XX. század elején ezt találta írni: : „Ha szükséges tárgy a földrajz, akkor tanítsuk a nyolc osztályon keresztül önállóan, vagy pedig felesleges, akkor töröljük teljesen, mert a mai formában a törekvés, a buzgalom legkevésbé áll arányban az eredménnyel.”

 Sajnos ez a gondolat ma is aktuális. Vargha György igazi vátesz volt. Nézzük, hogy hogyan változott az általános iskolában a földrajz óraszáma az elmúlt bő egy évszázadban! 5-8. osztályban 12 órát foglalkoztak vele, még a Rákosi diktatúra idején is 11 órában tanították. Aztán úgy olvadozott az órák száma, mint egy úszó jégtábla mérete az Egyenlítő felé sodródva. Mára 3 órás tantárggyá vált: 7-ben 2, 8-ban 1 órában lehet oktatni. Igaz, hogy van egy „hajrá” tantárgy, ahol 5-6. osztályban földrajzot, biológiát, fizikát és kémiát mixeltek össze. Ennek hatékonysága ilyen formában minimum megkérdőjelezhető. Megjegyzem a szomszédos Ausztriában, Szlovákiában és Romániában nagyobb óraszámokban tanítják!

 Emellett sikerült még a tantárgyi koordinációt is minimálisra csökkenteni. Például: eddig hetedikben mind a biológia, mind a földrajz tanította, egymást erősítve, a távoli tájak ismeretanyagát. Az új NAT -hála a szorgos és nagy tudású elkészítőinek - ezt is annulálta.

Reménysugarak, lehetőségek!

 Azzal nyilván mindenki tisztában van, hogy a sírás nem segít a problémák orvoslásában.  

 Szerencsémre az én iskolámban, a Szigethalmi Szent István Általános Iskolában kaptam 2 órát tehetséggondozásra, így megismerkedhettem olyan kezdeményezésekkel, amelyek részben pótolják a szegényes óraszám miatti gondokat.

 Lelkes tanárkollégák szerte az országban önkéntesen és ahogy a régi anti világban mondták társadalmi munkában rendeznek nívós, a diákjaimat felvillanyozó, az ismeretek elmélyítésére serkentő az egész hazára kiterjedő vagy összmagyar izgalmas versenyeket. Ezek közül ajánlok párat megfűszerezve saját tapasztalataimmal, tanítványaim alkotásaival. Remélem, hogy ezt olvasva sokakban kialakul az igény, hogy ő maga vagy gyermeke részese legyen ezeknek a nagyszerű megmérettetéseknek. 

Ők akik akartak és tettek

 

 Akikre büszkék vagyunk

  A Tárnoki II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Egri Ferenc áldozatos munkájának hála,  idén is meghirdette a Balázs Dénesről elnevezett versenyt, melynek keretében izgalmas kérdések segítségével ismerhették meg a résztvevő csapatok hazánk történelmének leghíresebb felfedezőit. Aki kíváncsi a „sejtvényekre”, az az iskola honlapján találhat feladatsorokat, teszteket és bőséges ismeretanyagot. A verseny népszerűségét jelzi, hogy Magyarországon kívül szép számban képviseltették magukat szlovákiai és romániai iskolák csapatai is. A több mint 150 csapat indulása bizonyítja a verseny sikerességét. Mi, avartiprók különösen büszkék vagyunk felfedező, világjáró őseinkre. A teljesség igénye nélkül szemezgetek a veretes lajstromból:    Almásy György, Baktay Ervin, Balázs Dénes,Benyovszky Móric, Bíró Lajos, Cholnoky Jenő, Germanus Gyula, Gubányi Károly,  Jelky András, Julianus barát, Kőrösi Csoma Sándor, Magyar László, Magyar vadászutazók (Kittenberger Kálmán, Molnár Gábor, Széchenyi Zsigmond), Reguly Antal, Stein Aurél, Szepsi Csombor Márton, Teleki Sámuel, Vámbéry Ármin, Xántus János!

Ugye milyen gazdag múltú a MI történelmünk! (Ebben a versenyben sajnos csapatunk- Besszer Péter, Fock Levente és Horváth Milán- 60% feletti teljesítménnyel elvérzett!) Jól dolgoztak, élvezték a versenyzést! A fontos, a részvétel megvolt! Jövőre újra nekifutunk!

 Miről ismerszik meg a magyar a nagy világban?

 A Hungarikum vetélkedő egy 3 fordulós megméretés. Az első fordulóban online tesztet kell kitölteni, a második fordulóban szűkebb környezetüket kell bemutatni, míg a döntőben 12 anyaországi és 12 határon túli csapat versenyez. Idén 600-nál több csapat töltötte ki a tesztet. Büszkén mondhatom, hogy iskolám diákjai - Hujber Csenge, Kovács Milán és Missurai Dominik- sikeresen eljutottak a 2. fordulóig, ahol újságíróvá kellett vedleniük és be kellett mutatniuk az év települését és el kellett készíteni egy fiktív újság címlapját. Óriási lelkesedéssel remekműveket alkottak, ahogy ezt a mellékelt kép is bizonyítja: a hazai németség egyik emblematikus helyét, a hagyományőrzéséről, faluképéről méltán híres Fekedet mutatták be. 

Az alkotás végeredménye-egy címlapterv tanítványaimtól

 

Itt jegyzem meg, ha versenyt rendezek, akkor azért megemlítem pár szóval a résztvevőknek mi volt jó, mi kevésbé! Így tudnak a résztvevők tudásban gyarapodni!

 Rockenbauer Pál nyomában

 Az én kedvenc vetélkedőm az Indulj el egy úton természeti turisztikai agytorna a Seregélyesi Baptista Általános Iskola rendezésében. Minden évben az Országos Kékkör egy-egy szakaszát dolgozzák fel. Az idén Palintól Abaligetig gyalogoltatják el képzeletben a csapatok tagjait.

 Ez a verseny feladataival komplex felkészülésre sarkall. Egyszerre ismerteti meg a résztvevőkkel az adott túraszakasz természeti, történelmi, néprajzi és turisztikai raritásait, attrakcióit. A feladatok nem könnyűek, de megoldható -igazi agytornák.

 Csak az juthat a csúcsra- persze minden induló nyer-, aki ismeri a flórát és faunát, jártas a népmesékben, a hagyományokban és tökéletesen tudja kezelni a turistatérképet. Az idei verseny egyik legmegkapóbb feladata az volt, hogy buzdító levelet kellett írni a Beregszászi Illyés Gyula Nemzeti Színház társulatának lelkesítve őket, hogy maradjanak meg magyarnak ezen vészterhes időkben is.  Sajnos idén csapatom 3 ponttal maradt le az országos döntőről.

 

Kárpátalja ezt is jelenti nekünk - Kurucz Réka rajza

 A tavalyi ezüstérem ellenére ezt mégsem tekintem kudarcnak. Tanítványaim- Kurucz Réka, Szabó Vivien, Kovács Mihály és Pátkó Lóránd -mindent megtettek a sikerért. Réka Kárpátaljáról rajzolt térképe igazi mestermű, míg Milán szívfájdító levelét büszkeséggel olvastam.

 

 
Alig várom a jövő évi etapot!

 

Tudj meg mindent népünkről!

 Minden évben meghirdetik a Honismereti Versenyt az interneten. Ez egy 4 fordulós online vetélkedő. Igaz fizetős, de ki ne sajnálná két dobozos fagyi árát arra, hogy gyermeke furfangos és kemény kutakodást igénylő feladatokkal gyarapítsa tudását. A feladatok széles spektrumúak, egyaránt érintik a biológiát, a földrajzot, a hon-és népismeretet, a magyart, a matematikát…

Ennek bizonyságára álljon itt egy-két csalafinta kérdés:

 Az alábbi népi szerszámok, kellékek közül melyikkel dolgozott a halász? Melyik népi eszköz volt egy vesszőből font vagy hálóból készült halfogó eszköz?

A) istráng  B) gereben  C) varsa  D) szekernye

Az alábbiak közül melyik található legmesszebb hazánk fővárosától?

A) Monostori erőd B) Erkel Ferenc szülővárosa C) Őrtorony-kilátó D) Gárdonyi Géza Emlékház

Az alábbi állítások közül melyik NEM Igaz?

A) A mente zsinóros kabát. B) Az iglice gyógynövény. C) A sallang tollakkal díszített kalap. D) A binkó a pásztor terelőbotja.

 Ugye milyen elmés talányok, és ilyenekből van 60!

 Idén két tanítványom is 100%-os teljesítményt nyújtott, mind a 60 kérdésre makulátlanul válaszolt: Nádházi Gergő és Tompos Máté aranyéremmel, oklevéllel és tárgyjutalommal is gazdagodott. Hála Istennek számukra nem ez volt igazán fontos, hanem az, hogy mélyen beleáshatták magukat hazánk mondavilágába, néprajzába, képzeletben bebarangolhatták Magyarország legszebb tájait, rácsodálkozhattak meseszép hegyvölgyeinkre, állat- és növényvilágunkra.

Bajnokaink!

 

 Jövőre természetesen újráznunk kell!

 Az elmélet gyakorlattá nemesedése

 Mit ér a tárgyi tudás, még ha még olyan mély is, ha azt a gyakorlatban nem tudjuk alkalmazni.

A hazai turisztika legfontosabb kérdése napjainkban az, hogy mennyire tudjuk megszólítani fiataljainkat, kicsábítani őket a virtuális élmények birodalmából és bebizonyítani, hogy van ÉLET a világhálón kívül is.

 Ezelőtt 20-30 évvel még tanárok ezrei járták több 10 ezer diákjukkal a természetet. Mára a számuk jócskán megcsappant. A mi feladatunk, hogy vonzó, sokakat megmozgató szabadtéri programokat szervezzünk. Ehhez az iskolák mellett a családokat is meg kell szólítanunk. Hogy ez sikerülhet, annak legékesebb bizonyítéka egyesületemnek, a Szigethalmi Teljesítménytúrázók Egyesületének nem régen megrendezett és a tököli parkerdőben lebonyolított mozgósító napja. Voltak játékos sorversenyek, olimpiával kapcsolatos talányok, a nordic walking alapjainak megtanítása, habzsi-dőzsi, kvaterkázás. 

Tököli Parkerdő - 2024 a fiatalság visszacsábításának kisérlete

Együtt sétált, nevetett és versenyzett minden korosztály az ovistól a nagyszülőig. Több ilyen rendezvény kéne!

 A lehetséges szebb jövő!

Egyesületünknek, a Szigethalmi TE-neknek és iskolámnak a Szent István Általános iskolának egyaránt fontos a jövő tétre kész és képzett generációjának kinevelése. Ezért örömmel tudatom a VILÁGgal, hogy az idei Fézler-díj győztese-Kalló Sára, egyik tanítványom lett!

 

Az oklevél a leendő bajnoknak!

 A díj névadója Fézler Balázs, egy sajnos fiatalon elhunyt EMBER, aki amellett, hogy több sportágban is remek teljesítményt nyújtott-úszott, vízilabdázott a Vasasban, kajakozott a Dózsában- még kiemelkedő teljesítményt nyújtott a tanulás területén is: nemzetközi közgazdász diplomát szerzett. Szorosan kötődött egyesületünkhöz- a Szigethalmi Teljesítménytúrázók Egyesületéhez-többször megtisztelt bennünket jelenlétével versenyeinken. Biztos kedvezőek voltak a tapasztalatai, mert halála után édesanyja, amikor emlékdíjat alapított fia előtt tisztelegve és hallva a Szigethalmi TE-ben folyó utánpótlás neveléséről, minden évben egy hegyi versenykerékpárt ajánlott fel azon fiatal sportolónk számára, aki sport és tanulás területén is maradandót alkot. Olyan fiataljaink voltak díjazottak mint Csáki Szabrina, Judik Richárd, Katona Tamás, Kristály Christopher…és még hosszan sorolhatnám. Sajnos Balázs édesanyja, Hoyer Erzsébet is távozott körünkből, de a díj-hála a családnak- megmaradt.

Az idén -nagy örömömre-a Szent István Általános Iskola tanulója, tanítványom Kalló Sárakapta a díjat. Miért Sárára esett a választás?  Kalló Sára korosztályának egyik legtehetségesebb női kajakosa országunkban. Korosztályában számtalan érmet szerzett országos és regionális versenyeken. Tagja a korosztályos válogatottkeretnek vagyis a 6 legjobb között van. Amellett, hogy kiváló sportember, a tanulás terén is jó teljesítményt nyújt. Számtalanszor előfordult, hogy edzőtáborba kellett mennie, hiányzott az órákról, de Ő mindig elküldte a leckét szorgalmi feladatokkal megtetézve. Olyan fiatal lány nyerte idén a lila versenykerékpárt, -mert lila a kedvenc színe-aki méltó követője lehet Fézler Balázsnak, az eddig díjazottaknak. 

Kalló Sára átveszi a Fézler díjat

 

 A díj átadására idén augusztus 8-án 17:30-kor került sor a Városi Szabadidőközpontban, ahol a Szigethalmi TE elnöksége mellett még közel 50 sporttársunk is megjelent. Büszke voltan Sárára, nagy örömmel adtam át neki a díjat. Remélem, hogy két olimpiász múlva már őt is ott látom az olimpia versenyein, hogy dicsőséget szerezzen az egész országnak.

 Tisztában vagyok azzal, hogy a szocializáció legfontosabb eleme a család. Így családi kedvezmények rendszerét kívánjuk kialakítani. Hiszen a plázáknak és multiplexeknek igenis van alternatívája! A tiszta levegő, a kies táj, a virágok illata …

 Számomra a világ legszebb dolga, mikor azt hallom tanítványaimtól, hogy a hétvégén a családdal merre kirándultak. Sajnos ilyen örömben ritkán van részem. Mindannyiunk közös érdeke, hogy fitaljaink visszaszokjanak a természetbe, kialakuljon bennük az igény a rendszeres természetjárásra.  

2011 - a Naszály lábánál még gyerekek hada tapicskolt a sárban


 Hogy visszatérjek értekezésem kezdő soraihoz: a NAT is kiemelten kezeli a hazaszeretetre nevelést és a környezeti nevelést. Mi lehet erre megfelelőbb közeg, mint „bokrétás” hazánk csodás tájai?!

 

Nád Béla a Szigethalmi TE tiszteletbeli elnöke

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Lillafüredi pillanatok!

A "Sündörgök" sikere