Barangolások a Baranyai-dombságban 4.rész
A Sombereki pusztatemplom dacos falai |
Hosszú
tornácos házak, mély hit és békesség
Végére érek most a Baranyai-dombságban zajlott
portyámnak. Már „csak” 4 falu maradt, melyről most „kell” írnom. Igen kell! No
nem külső hatalmak kényszerítenek erre, hanem az, hogy „közkinccsé” tegyem azt
az élménybuzgárt, amelyben részem volt bejárásuk során. Sok bennük a közös, az
ezredéves múlt sora, amely, mint a hullámvasút hol óriási magasságokba
repítette az itt lakókat, hol pedig dantei mélységekbe. Ezek a falvak egytől
egyig a hazai németség hagyománytiszteletéről, szorgalmáról tanúskodnak, arról
a hűségről, amelyet „oly sok balszerencse közt…” tanúsítottak hazánk iránt.
Palotabozsok sokat tett a hazáért
Az
egykori „mintafalu”, mely mai elbűvöl
Palotabozsokot
már Szent István királyunk idején 1015-ben kiadott oklevél említi. Egyike
azoknak a falvaknak, melyeket a bőkezű adományozó a pécsváradi bencés
apátságnak adományozott. Akkor még Bosok volt. 1499-ben írják először úgy a
nevét, hogy Polutha-Bosok. Ahogy a helyiek tartják, ekkortájt helyre kis palota
pipiskedett itt. Mi lett vele?1526 után jött a kontyos. Erről a faluház előtti
híd fakorlátján, ahova komplett „sagát” véstek a lelkes helyiek ezt olvasom:
„Aztán török szpáhik jöttek
És százötven éven át
Lakosságát elüldözték
S szétdúlták a palotát.”
Bizony alapos munkát végezhettek, mert a fent
említett palotának mára híre van, de hamva… 1687-ben aztán jött a legendás „kék
herceg”, Lotharingiai Károly, ezt röviddel megelőzően a török meg, mint sir
Robin „sietve elszaladt.” Először szerbek érkeztek ide, majd 1724-ben német
telepesek. III. Károly és Mária Terézia idején valóságos mintafalu lett.
Lehetett vele büszkélkedni.
Egy palotabozsoki varázs |
A kies völgy legmélyére kerültek a köz javát
szolgáló épületek és eköré szép elnyújtott karéjban a házak. Ismét csak a
fakorlát anonim költőjét idézve:
„Ezerhétszázhúsz tájékán
Károly király szavára
Sváb és frankföldi németség
Költözött e hazába.”
1732-ben már iskolája, 1732-től önálló plébániája
lett a falunak. Temploma, mely ekkor épült teljes barokk pompájában áll ma is
egy smaragdsziget sarkában. 1916-tól már kisdedóvója is van. A községet érinti
a vasút. Prosperáló, virágzó település volt a XX. század elején. Aztán jött az
első „világégés”. Palotabozsok 81 élettel adózott a hazának. Szép egyedi
emlékművük a falu főutcáján áll fájdalmas mementóként. A trianoni pofon után
hamar talpra állt a falu. A dolgos gazdák rendre építették a gazdagon díszített
széptornácos „sárguljon a szomszéd” típusú házaikat. Elvarázsoltak már Fekeden
is ezek a rusztikus ékszerdobozok. Itt a „szépségkirálynő” a Trapp József által
1938-ban emelt színpompás virágos „palotája”. A II. világháborút és az azt
követő éveket aztán igazi mélyütésként élte meg a falu. Kamerer Ervin fájdalmas
alkotása az 1944-47 közti modernkori boszorkányüldözés fájdalmas sikolya. 1997
és 2002 között racionalizálás fedőnéven aztán szép lassan elsorvasztották a
„kisisteneink” a vasútat is. Mégis ahogy Palotabozsok utcáit jártam életerőt
láttam magam körül. Ez az a falu -mint történelme során hosszan ma is-
mosolygós életigenlő arcát mutatja az idetévedt vándornak.
Két
kápolna, zúgó szél, elsőrangú kilátás
A túramozgalom a Palotabozsok határában
található Mária-kápolna felkeresését írja elő penzumként. Erre 2018. októbere
30-án került sor. A sárga sáv jelzésen lehet oda eljutni. Az itt egy széles,
vízmosásos és mint tapasztaltam eső után csuszpájzos emelkedővel indul. Ahogy a
mélyútból „kibukkanunk”, mint az első hóvirágok a hólepel alól, azonnal érezzük
a szél erejét. A kilátás ínyenceknek való. Az út bal oldalán áll a
Rókus-kápolna. A kis fehér épületből egy toronypálcika barnája legénykedik elő.
(A kápolnát 1839-ben emelték egy pusztító pestisjárvány után.) A kápolnát
elhagyva a szántóföldek között kanyargó nyirkos úton a totyogást egy általam
kreált futurisztikus mozgássort előadva haladtam. Végre egy erős jobb kanyar
után feltűnik végre a Mária-kápolna. (Figyeljetek sporttársak! Ha nem veszitek
észre, súlyos kilométerekkel növelhetitek az utat!) A kápolna előtt egy foglalt
forrás áll. Itt tört elő a Szent-kút csodatevő vize.
Már a török kor előtt
tömegek jártak ide. A hagyomány szerint
régen itt egy templom állt. Amikor az elpusztult, a helyiek egy szentképes
kőoszlopot állítottak a helyére. A föld tulaja, vajon honnan ismerős az
eljárása: mivel a zarándokok letaposták a vetését, a kőoszlopot szépen szekérre
rakta és elszállította. Innen 2 verzió létezik: 1.Nem ért velük haza, mert
ökreit útközben az Úr haragja elpusztította. 2. Hazaért, de az Úr haragja a
családját sújtotta halállal. A végeredmény az lett mindkét esetben, hogy a
visszavitt kövekből emelte az itt peckeskedő kápolnát. Érdekes, hogy a fehérlő
kápolna közelében álló patinásnak látszó keresztet 1990-ben emelték, mikor II.
János Pál pápa ellátogatott hazánkba.
A Sarlós Boldogasszony Kápolna |
A faluba visszavezető utat sitty-sutty
letudtam. Elsétáltam a faluház előtti buszmegállóba. Itt találtam rá arra a
faszoborra, amely megfogott, mint légypapír a zümmögőket.
Fába álmodott testvériség Palotabozsokon |
Kamerer Ervin az itt
élő 4 náció összefogását szimbolizáló alkotása. Egyből eszembe jutott kedvenc
„bandám” himnuszából egy szösszenet: „Ugye mi egy vérből valók vagyunk!”
Romok a szántóföld
közepén.
A túramozgalom következő feladata a Somberek határában emelkedő
templomrom felkeresése volt. Erre a palotabozsoki kaland másnapján október
31-én került sor. Görcsönydobokáról Szent Vendel 1905-ben felállított szobrától
indultam a sárga sávon. Valahol félúton Somberekre az egyik dombtetőn dacol az
idő emésztő múlásával a rom. Az interneten olvastam, hogy legkönnyebb kora
tavasszal vagy késő ősszel felkeresni. Ilyenkor nem takarja a romot dús
vegetáció és szerencsés esetben könnyen átgázolhatunk a mélyszántáson. (Meg
kell jegyeznem a helyszínen kiderült, hogy kicsit „túlspilázta” pár sporttárs a
nehézségek taglalását!) Avar borította löszmélyúton ziháltam felfelé. Két
oldalt a fák gyökerei elszántan kapaszkodtak valamibe…Néha a talajba, de
gyakrabban a semmibe. Mint megdermedt óriáskélgyók meredtek felém.
A dombhátra érve először a Mecsek innen nézve
kétpúpú tevéje nyomakodott a látóterembe.
A másik oldalon a szántóföld közepén
ott állt a sombereki török templom vagy másképpen Öregtemplom árválkodó Don
Quijotéje és Sancho Panzája. Esküszöm így volt. A filigrán, aszkéta
falmaradvány mellett ott állt alacsonyabb duci kísérője.
A dombtetőről tényleg
nem vezet út a romhoz, így cifrálkodva sárkoloncos cipővel vonszoltam magam a
templomrom oázisa felé. Fura legendák szólnak erről a romról. Az egyik szerint
egy török vár vagy dzsámi állt itt. Mikor egy német gazda bontani kezdte a
falakat az állatai elkezdtek sorra dögleni. Mikor abbahagyta a falak
elhordását, megállt állatállományának rohamos apadása. A másik szerint találtak
itt egy kőkecskét. Ennek az lett a sorsa, hogy boronanehezékként omlassza a
rögöket. Egyszer csak egy arra járó török vagy szerb atyafi-a származása még
vitatott-felnyitotta a bugylijával a kőkecske hasát. Csudák csudája ékszerek
garmadája került elő a viviszekció folyamányaként. A templom romjai szépen körül
vannak szántva. Óvják, védik. Közelről látszanak a vörös téglafal frissen,
2017-ben beépített munkái. Az információs táblája szerint már az 1780-as
katonai felmérés idején is hasonló képet mutatott.
Az incselkedő Mecsek Görcsönydoboka határában |
Templom állott itt egykor mamár pusztatemplom |
A romoktól egy széles, beszántatlan út
vezetett le a Hesdát-patak völgyébe. Itt balra alig 200 méterre egy hídon
átkelhetünk a patakon. Innen a sárga sáv követi a patakot a víztárolóig. Én,
mivel kíváncsi voltam Somberek temetőjére toronyiránt megtámadtam a következő
dombot. A dombtetőn aztán szinte beleütköztem a temetőbe., melyről kiderült,
hogy 2 szekcióra oszlik. A régebbi felében helyre kis kápolna nyújtózkodik.
Vagyunk,
akik voltunk, s leszünk, akik vagyunk
A temetőtől már látszottak Somberek
templomtornyai. Maga a falu szinte siheder a környékbeli településekhez képest,
már ami az okleveles pedigrét illeti. 1382-ben említik először a települést.
1526 után rövid ideig elnéptelenedett a falu. Lakói később megfogyatkozva bár,
de visszatértek. A török megszállás idején szerbek érkeztek, majd miután a török
ment, jöttek a németek. A falu határának zömét a Sauska család birtokolta
egészen 1940-ig. Kastélyuk ma szociális otthonként szolgálja a közjót, míg a
régi magtár, a Granárium pedig közjólét szolgálatába állt, mint a szórakozni és
sportolni vágyók Mekkája. A községben két szép templomban is szolgálják az
Urat. A szerb templom a régebbi, már 1910-ben állt.
A másik a katolikusoké
1782-ben készült el, igaz szentélye gótikus eredetű. Az I. világháború végén a
szerbek vonultak be ide, majd miután sikerült kiebrudálni őket a szerb népesség
jó része is távozott velük együtt. A II. világháború idején a helyi németek egy
része a Volksbundhoz csatlakozott. Másik részük a pap Printz Bálint vezetésével
hű maradt a magyar hazához.
1945-ben aztán a szovjet ármádia egy csöppet sem
humánus intézkedés keretében 40-50 helyit akart elhajtani kényszermunkára. A
csoda segített nekik, csak Bajáig jutottak és 5 nap ingyé munkával
megúszták-egy darabig. Aztán persze jött a kitelepítés. Irány Zwickau Zittau. A
2011-es népszámlálási adatok szerint ma Somberek lakosságának 57%-a német,
42,5%-a magyar és 0,5 %-a szerb. A falu központjában bölcs míves székelykapu Megértettem,
hogyan tud virágozni ez a falu. Mert őrzi a múltját, büszke rá, hiszen mindannyian
itt e hazában: „Vagyunk, akik vagyunk, s leszünk, akik vagyunk!”
Somberek ortodox temploma |
Soberek a német fellegvár |
Vagyunk akik voltunk ... |
Tanulságos
tanösvényen
A falu főutcáját elérve először egy furcsa
címeres emlékoszlopra lettem figyelmes. A világháborúk hőseire emlékezett. A
ropogós sárga fehér templom háta mögött aztán ráakadtam a turista Nirvánára, a
német nemzetiségi tanösvényre. Fekeden már láttam egyet az eddig elkészült
négyből, interaktív és információgazdagító órát töltöttem bejárásával. A
sombereki tanösvény más volt és mégis nagyon hasonló. Az interaktivitás hiánya,
könnyebben emészthető, kevesebb információ jellemzi.
Bejárása után úgy éreztem,
kevesebb olvasással ugyanannyi információt kaptam, mint Fekeden. Ami közös volt
a két tanösvényben: a büszkeség áradása, a múlt tisztelete. Itt az állomásokat
nem számok, hanem betűk jelzik. Ha jó irányban haladunk, akkor a betűket
összeolvasva a Schomberk név jön ki. Ez Somberek német neve.
Somberek az olvasztótégely |
Az első táblán mindjárt egy emblematikus
személy arcképe látható: Print Bálint apátplébánosé, aki 53 éven át
hitvallása-a „hit, szerénység, egyszerűség” -szellemében vezette a helyi
eklézsiát. (Egyébként van egy szobra a templom mellett, ami azt bizonyítja,
hogy mélyen beivódott szellemisége és emléke a helyi közösség tagjaiba.) Tovább
haladva a tanösvényen szép árnyas fák között elámultam a szép, rendezett
környezeten. A legfinnyásabb tájépítész is csettintene elégedettségében. A
szép, kövezett sétányon a tanösvény táblái mellett láthatunk egy míves
székelykaput, a német költőfejedelem, Heine szobrát és egy színpompás hatalmas
címert az árnyas fák tövében a smaragdszőnyegen. A legérdekesebb tábla számomra
a templom harangjait bemutató volt. Ma 2 harang kondulhat meg, a kongások száma
az időhöz, illetve a társadalmi eseményekhez köthető. A nagyobbik Szűz Mária
harang 412 kilogrammos és A alaphangú. A kisebbik Szent István harang 202 kilós
és cisz alaphangú. Reggel ötkor, délben és este nyolckor 50-szer kondult meg a
nagyobbik, télvíz idején az esti harangozást 19 órára hozták előre. 30 perccel
a mise előtt 25-ször kongattak a kisharanggal, viszont a mise kezdetét csak 15
kongatás jelezte, cserébe ilyenkor bevetették a „nagyágyút” is. Esküvőkor egy
órával a kezdet előtt 25-ször a nagyharang, fél órával ugyanennyit a kisharang
zúgott. Mikor elkezdődött a szertartás csak 15-öt kongattak, de mindkét
„eszcájgot” bevetették. Még hosszan írhatnék arról, mit milyen bongatással
jeleztek. Szegény harangozónak legalább
olyan szellemi teljesítmény lehetett megjegyezni, mint egy irányítónak az
amerikai fociban a playbook-ot. (Dicsőség néked Tom Brady!) Hosszan gyönyörködtem még Somberek
„belvárosában”. Boldogok azok, akik naponta itt korzózhatnak. Zárásul csak még
egy gondolat, amit az egész tanösvény süvölt az arcunkba! (Bevallom a
székelykapuról „loptam” a mondatot!) „Őseid szent hitéhez, nemzetednek
gyökeréhez ne légy hűtlen soha!”
A sombereki Szent-György templom |
2019. április derekán tudtam csak időt
szakítani, hogy visszatérjek a Baranyai-dombság kies lankáinak és kincses
falvainak felkereséséhez. Először Görcsönydobokát vettem „célba”. Egy csodás
zsákfalu ez, mivel 2 erősen elváló településrészből, Görcsönyből és Dobokából
áll. Az 1943-ban egyesített falu így a „gerinc” (értsd főutcája) jó 3 kilométer
hosszú, ami szép teljesítmény egy alig 400 fős településtől. 1333-ban említi
először oklevél Gerchumot és Doboukát. A mohácsi csatát követő martalócinvázió
„betett” nekik, elnéptelenedtek. Az 1697-es zentai csata után szerbek lakták be
a falvakat. (Ettől kezdve pl. Görcsöny Rácgörcsönnyé vedlett át.) Az 1740-es
években aztán több hullámban németek költöztek be.1829-re Dobokán már csak
németek (157 fő) éltek, míg Rácgörcsöny 350 fős lakosságából csak 20 fő volt
szerb, a többi szintén német. A nagy sokkot itt a II. világháború hozta. Itt a
helyi németség 90%-a belépett a Volksbundba. Ennek később nagy lett az ára: 38
halott. 1948-ban is kitelepítés indul, de ez csak 6-7 családot érintett. A
korabeli leírások szerint ez is csoda, mert az eldugott falu lakóit a hatalmas
esőzések szinte remetei magányra ítélték. A falun átfolyik a híres-hírhedt
Csele -patak ezüstszálacskája..
(Ottjártamkor könnyebb lett volna kiinni, mint belefulladni!) A patak nevét egy
időben hozzátapasztották a falvak nevéhez is, így a régebbi hangzatos
Cselegörcsöny illetve Cseledoboka néven is díszelegtek egyes térképeken.
A
nagy fa, és a grandiózus kilátás
Dobokán a templomnál parkoltunk le az
autónkkal. A falurész emelkedő főutcáján
indultunk el, hogy felkeressük az Eichenbaumot, ahogy a helybeliek nevezték.
Ezt a kb. 125 éves 318 centis átmérőjű fagigászt, ami ott kevélykedik a falu
feletti 181 méteres „ormon”. Ahogy egyre feljebb izzadtuk magunkat, úgy
töltötte be egyre jobban a repce harsányja a retinánkat. A kopasz domb tetején
már messziről „integetett” az óriás.
Itt vagyok, nagy vagyok, szép vagyok! Egy
ékeitől megfosztott képoszlop áll itt. Egykor ide vándoroltak Orbán napkor a helyiek,
hogy ne fagyjon el a vetés. A fa emléktáblájáról egy gondolat: „A múltat őrzöm,
a jövőt vigyázom.” Míg felfelé egy jelzetlen úton slattyogtam, addig lefelé a
sárga sávot választottam. A sárgálló szántóföldről tisztán lehetett látni a
Csele-patak völgyét az ezüstösen csillogó tavakkal. Színkavalkád, azúr ég
sárgálló repce, ezüsttó, haragoszöld erdőfoltok…A faluba visszaérve még
átnéztünk Görcsönybe, megnéztük helyre fehér-sárga szép parkos templomát. Ami
feltűnt, hogy egy ház falán két eltérő tábla is hirdette: ez itt Fürst Sándor
utca, a nagy költő szavait idézve: „bár állni látszék az idő…”
A görcsönydobokai fagigász |
Míg
Róma 7 dombra, Liptód 4 domb közé épült
A következő célpontja a túramozgalomnak, amit
fel kellett keresnem Liptód határában a Lókúti -pihenőhely volt. Liptód a 4 falu
közül az iciri-piciri, még Görcsönydoboka lakossága is duplája Liptódénak. Ennek
a kicsiny zsákfalunak, ahová a buszok is csak ritkán - naponta jó, ha négyszer-
tévednek be, van egy előnye: ez a csend és a nyugalom szigete.
A Babarcon is túli. (Ez az Óperencia baranyai
megfelelője). A kis falut már 1015-ben említi egy oklevél (Igen, igen a
pécsváradi!) A sokáig színmagyar település előbb a török miatt szerbbé, majd a
Habsburgok miatt németté vált. 1980-ban még 91%-os volt a németség aránya.
Bizony itt is találtam szép számmal hosszú tornácos, szépen díszített,
keskenyajtós parasztházakat-előcsalogatva Feked és Palotabozsok emlékét.
A zöld
sávon haladva felkerestem a Lókúti-pihenőt. Az út varázslatos volt, a lankás
fakoronáktól loboncos dombok közt egy völgyben lecsupaszított faentek álltak
őrt.
A pihenő bevallom csalódás volt. A nyárfás glédák soha nem lopták magukat
a szívembe. Itt kimondottan irritáltak. Pedig szép hely lenne ez a sokpados
enyhely, igazi Völgyzuboly. Van itt víz is, igaz kinyitnom a csapot nem
sikerült. Sátorozásra ideális hely.
Elkészültek a kötelező fényképek a „nem a szívem csücske” párhuzamos fasorok előtt.
Liptód helyre házai |
A liptódi szelid üde dombok |
Komfortos enyhely Liptód határában |
A faluba érve kis sétát tettünk, megnéztük a
helyi templomot, gyönyörködtünk a falu „feletti” kálváriában és kedvünket
leltük az egyedi, jól karbantartott portákban. Egyszer csak társam, Gabi
„felsikkantott” a gyönyörtől. Egy ribizlibokor árnyas rejtekén egy macskabagoly
fiókát vett észre. Úgy nézett ránk a bájos tollpamacs a gombszemeivel, mint aki
„újkaput” lát. Az izgatott viselkedésem éles ellentétben állt a bagoly hűvös
nyugalmával. Esküszöm vagy hülye volt, vagy le volt szedálva, vagy jedi
kiképzésen esett át. Kell ennél nagyobb bizonyíték arra, hogy Liptód a csend és
nyugalom szigete?
A liptódi ribizlis kölök bagoly |
Befejeztem ezt a cikksorozatot, melyben elmeséltem,
hogyan teljesítettem a Baranyai-dombság turistája túramozgalmat. Teljesítés
közben a „Kincses Baranya” bőkezűen szórta elém kincseit. Ha te is akarsz
részesülni belőle, nosza elő a bakancsot. Hajrá!
Nád Béla a Szigethalmi
TE tiszteletbeli elnöke
Megjegyzések
Megjegyzés küldése